Wednesday, February 3, 2010

PAVLOVA


Sebelum nih x pernah pun dengar resepi Pavlova. Tetiba kawan lama suggest kat aku suh cuba resepi nih. Tapi aku lak mmg x der masa. Mimie & Julia dh sekolah & si baby dh mula lasak & kuat meragam jadi terbantut semuanya....dugaan betui...dh ler semangat nk membaking ni berkobar2....insyaallah ada hikmah disebaliknya....
Tq Faez atas cadangan resepi ni....kredit utk hang....buat rakan2 yang rajin wat kek lapis, resepi nih mmg sesuai sgt2 untuk dicuba....nak tahu nape? sbbnya kek lapis slaluenya akan guna byk kuning telur (kalu ikut aku arrr, taruk semua kuning & putih telur...hehehe kes maleh nk mmbazir). Jadi dok pening2 nk wat apa ler ngan putih telur, leh la cuba resepi nih...aku blum cuba...insyaallah nnt akan aku cuba gak.....jadi rakan2 leh ler rujuk pelbagai versi resepi hasil
google aku yg x seberapa tu.....selamat mencuba.....

My ref recipe about Pavlova
1. http://www.joyofbaking.com/Pavlova.html
2. http://foodaholic.wordpress.com/2007/08/26/chocolate-pavlova/
3. http://www.rainforestwebs.com/recipes/pavlova.html
4. http://simplyrecipes.com/recipes/pavlova/
5. http://www.exploratorium.edu/cooking/eggs/recipe-pavlova.html#
>>http://www.exploratorium.edu/cooking/eggs/pavlova-pop.html#temp
6. http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=283
7. http://en.wikibooks.org/wiki/Cookbook:Pavlova


Ni hasil google aku dlm youtube. Masuk jer dlm youtube, byk lagi...dh x larat nk tgk....he3..
rasanya dlm video ni..kita leh abaikan penggunaan air suam....

5 comments:

iManAzRaf said...

hehe.. teringn nk buat..

Anonymous said...

cm sng je wt pavlova nih..sdap sgt npknye..

haziana34 said...

memang nak wat wp payah n lambat,hehehe..

IBU GEBU said...

3 kali dah cuba buat, tak jadi kak... menguji kesabaran betul

Diana Raquie said...

sedap !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails