Tuesday, February 23, 2010

PULUT SEKAYA / KUIH SERI MUKA


Rasanya kat utara lebih di kenali sbg 'Pulut Sekaya'. Sebelum ni buat ikut resepi mak jer...bahan pun agak2 pakai cwn...kekadang ok kekadang lembik...Jadi aku rujuk resepi dr NanaSham aku tukar kepada sukatan cwn bagi memudahkan aku. Maaf ye NanaSham aku olah sedikit resepinya...Aku tambah sedikit kulit kayu manis. Ni aku follow resepi mak sbb aku suka bila taruk kulit kayu manis, bau kuih ni nnt harum & bau telur pun hilang....rasa lebih ummmphhhh.....apa pun sekali buat menjadi...memang sedap...manisnya sesuai ngan tekak aku & terasa lemak. Yang penting budak2 ni suka....

BAHAN-BAHANNYA:

Lapisan Bawah:
  • 3 cwn Beras pulut (500gm) - Rendam selama 30 min, bersihkan & toskan
  • 2 cwn santan cair (400ml)
  • 1 st Garam halus

Lapisan Atas:
  • 1 cwn Tepung gandum (120gm)
  • 3 sb Tepung jagung (15gm)
  • 3/4 cwn Gula pasir (140gm)
  • 3 biji telur
  • 3 cwn air (750ml) *
  • 1 biji kelapa parut *
  • 10 helai daun pandan *
  • 1/2 btg kulit kayu manis * ( * kisar semua & tapiskan)
  • 1/4 st Pewarna hijau (optional)
  • 1/2 st garam halus

CARA MEMBUATNYA:
Lapis Bawah:
  1. Sediakan kukusan & biarkan mendidih
  2. Alas loyang dgn plastik & biarkan plastik tu lebih skit pada tebing loyang (masa nk potong nnt senang nk kluarkan kuih dari loyang). Satukan semua bahan dalam loyang & kacau rata.
  3. Kukus selama 20-30 minit.
  4. Keluarkan loyang. Ratakan & padatkan permukaan pulut (supaya masa potong nnt x brderai). Ketepikan & sedia utk dimasukkan lapisan atas.
Lapisan Atas:
  1. Pukul telur + gula hingga kembang. Kalu nak pukul sekadar kuning & putih bercampur pun boleh.
  2. Masukkan campuran bahan blend + garam berselang seli dengan tepung agar ia tak berketul. Kacau rata. Tapiskan.
  3. Panaskan kukusan sekali lagi hingga mendidih dgn api sederhana. Letak loyang berisi pulut tadi ke dalam pengukus & perlahan-lahan tuangkan adunan lapisan atas.
  4. Kukus selama 45 min - 1 jam.

NOTE:
  1. Aku guna loyang (8.5x8.5 inci). Hasilnya agak tinggi.
  2. Tunggu kuih ni betul2 sejuk, barulah mudah dipotong. Mykkan sedikit pisau supaya pulut x melekat....jd nmpk rata & cntik. Guna pisau plastik. Ada org guna benang, tp blum penah try lg...
  3. Aku taruk santan pekat dlm pulut sbb lagi lemak. Trpulang pada selera masing2...ada yg taruk santan cair jer...
  4. Kalu ikut cara mak aku, slps tuang lapisan atas, kacau perlahan2 sehingga adunan mnjadi agak pekat. Slps tu baru ler tutup pengukus & kukus hingga masak. Sbbnya, kalu x dikacau, telur akan terapung keatas & tepung mendap kebwh...jadi bila dah masak nnt lapisan atas kuih jd mcm berongga & lembik skit. Rasanya kalu pukul telur betul2 kembang, kes ni mungkin x jadi....Ini apa yg aku nmpk la ye....mgkin baca jer mcm x pahamkan...dh buat baru nmpk...jd kena ler cuba.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails