Tuesday, July 6, 2010

Kek Lapis Dhia

Kek ni menggunakan 100% putih telur. Rujukan asal 'Kek Lapis Winter Sonata' sumbangan oleh Dayang Norziah Bt. Awang Jamil...Aku pernah masukkan N3 resipinya sblm ni....kali ni aku cuba sbb ada lebihan putih telur dari kek lapis rempah yang aku buat....maaf ye, derhaka skit dari resipi asal sbbnya aku olah ikut bahan2 yg ada kat dapur teratakdhia & hentam kromo jer aku cmpur, jadi aku taruk la nama baru utk kek lapis yang aku hasilkan ni...alhamdulillah hasilnya menjadi...tekstur kek mmg gebu & halus, lembut, terasa lemak2 & cair dimulut...hehehe...tp cuma x moist macam kek lapis yg ada kuning telur....




Kek Lapis Dhia

Bahan-bahannya:
20 biji Putih telur (anggaran berat 650-700gm)
450 gm Butter
240 gm Tepung Hong Kong
120 gm Tepung Jagung
60 gm Nestum Original - di blend mnjadi tepung
1/2 cwn susu full cream
1 cwn Buttermilk - aku campurkan 3/4 cwn plain yogurt + 1/4 cwn susu full cream.
6 sudu makan Susu Pekat Manis
1 sudu teh vanila
1 sudu makan ovalette
1 sudu teh butter oil
30ml air sejuk
Pewarna kuning
Pewarna hijau muda
Pewarna pink

Cara Membuatnya:
1. Pukul mentega + ovalette + susu pekat hingga kembang & putih.

2. Pukul putih telur + gula sampai kental (meringue). Maksudnya bila diangkat whisk, telur tu x jatuh.

3. Masukkan adunan telur dalam adunan mentega. Gaul rata.

4. Masukkan tepung HK & tpg Jagung dalam adunan. Gaul rata.

5. Akhir sekali masukkan air sejuk & gaul sebati.

6. Bahagi adunan kepada 3 bahagian:
> Bahagian 1 - Buttermilk + butter oil. Kemudian bahagi kepada 2 bahagian iaitu 1a & 1b.
> Bahagian 2 - Nestum + susu full cream + warna hijau.
> Bahagian 3 - warna kuning + vanilla.

7. Griskan loyang (9x9) inci. Lapis & bakar seperti berikut:
> Lapis & bakar adunan 1a sampai habis - aku dpt 3 lapis.
> Lapis & bakar adunan 2 & 3 berselang-seli.
> Lapis & bakar adunan 1b sampai habis. - aku dpt 3 lapis.



Note:
1. Aku gunakan yogurt sbb nk habiskan stok. Resipi asal guna Nestle Reduced Cream, tp dh puas cari x jmpa plak. Jadi bila tgk resipi kek2 lain ada guna buttermilk, aku cuba jer...nasib baik rasanya ok...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails