Monday, October 26, 2009

SAMBAL UDANG BEREMPAH

Raya lepas aku gi beraya ke umah SL. SL hidangkan udang masak ala Indon cicah ngan 'Man Toa' (betul ke aku eja nih)...sedap tau..aku memang suka makanan yg ader kena mengena ngn roti nh...Jd aku mencuba ler...resepi asal dr SL. Sorry ye SL aku dh ubah sedikit ngikut bahan yg ader kat umah...sedap jika kuahnya dimasak pekat, dicicah dengan roti...mari layan resepi aku kali ni...




Bahan-bahan:
  • Udang (ikut suka nak letak byk mana)
  • 1 biji bawang besar (kisar halus)
  • 2 ulas bawang putih (kisar halus)
  • 1 inci halia (kisar halus)
  • 5 tangkai cili merah (kisar halus)
  • 1 sudu teh belacan (kisar halus)
  • Daun kari
  • Jus asam jawa - secukup rasa
  • 3 sudu besar rempah kari udang / ikan
  • 2 sudu besar rempah kurma
  • 1 biji kelapa parut - perah dptkan santan agak2 dlm 750ml
  • 2 biji tomato - dibelah 4 (optional)
  • sedikit myk utk menumis
  • Garam secukup rasa

Cara- cara:
1. Panaskan minyak, tumiskan daun kari & bahan kisar hingga naik bau.

2. Masukkan kari & rempah kurma (dibancuh dengan sedikit perahan santan pekat). Tumiskan sehingga terbit minyak.

3. Masukkan udang & kacau sebentar. Kemudian masukkan santan.

4. Masak hingga kuah agak pekat & masukkan tomato. Kacau sebentar dan angkat hidangkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails