Saturday, April 3, 2010

Kek Lapis Masam Manis (Haw Flakes)


Kek lapis Haw Flakes hasil rujukan dr blog Bro Rozzan. Ada versi kukus & bakar. Bro ada gunakan biskut marie semuanya utk menggantikan tepung Hong Kong...Tp aku gunakan tpg HK. Hasil google dr blog Bro, ada sedikit olahan utk memudahkan aku & nak sesuaikan utk loyang (7x7) inci. Aku kurangkan gula sbb haw flake ni manis. Hasilnya mmg memuaskan rasa tekak aku...x manis la sangat...Rujukan asal disini...

Bahan-bahannya:
7 biji telur
250gm Butter SCS
1/4 cwn gula pasir
1 sk ovalette
1 1/2 cwn tepung Hong Kong
1/4 cwn Horlick
1/4 cwn Sekaya
3/4 tin kecil susu pekat manis (tin kecil yg brsaiz 505gm)
Haw Flakes Secukupnya ( aku guna 125 kpg yg brsaiz 10sen)

Cara:
1. Pukul mentega, gula dan ovalette hingga kembang. Masukkan telur sebiji sebiji, pukul lagi hingga kembang dan pekat.

2. Kemudian, masukkan susu manis dan sekaya lalu terus pukul dgn kelajuan yg paling rendah- saja untuk ratakan bahannya. Ataupun anda boleh juga kacau hingga sebati.

3. Sesudah itu, masukkan tepung HK dan horlicks lalu pukul lagi (dgn kelajuan yg rendah) atau dikacau rata-rata hingga sebati. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan dgn warna merah, hijau dan asal. (Boleh warnakan ikut pilihan anda).

4. Alaskan loyang 7" x 7" dgn kertas tracing dan griskan pada dasar dan keliling loyang. Ambil 4 sudu makan penuh adunan dan bakarlah berselang-seli warna dgn api grill kira-kira 200 - 210 darjah Celsius. Setiap lapisan dibakar kira2 selama 5-7 minit atau hingga masak. Aturkan haw flakes pada setiap lapisan ketiga (lapisan asal) (25 keping). Untuk loyang saiz ini, kita boleh mendapat sekitar 15 lapisan kesemuanya. So, jumlah hawflakes nya adalah 125 keping.

Note:
1. Loyang saiz (7x7) inci...setiap lapis taruk 4 sudu makan.
2. Aku dpt 5 lapis merah, 5 lapis hijau & 5 lapis plain.
3. Aku atur kepingan haw flakes (saiz 10 sen) sebyk 25 kpg bagi setiap lapis plain.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails