Sunday, June 20, 2010

Info Oven King Stone

Sumber asal dari blog Deeyanas tapi aku CNP terus utk rujukan aku ye...


Gambar ni sengaja diambil begini untuk menunjukkan yang satu-satunya perlu anda buat kat oven ini adalah dengan menyambungkan "hos" gas dari paip kat oven ke tong gas. Itu saja yang perlu. Yang lain-lain kat badan oven tu jangan kacau terutama pada sebelah belakang tu ada paip yang berlubang, JANGAN tutup. Gas tidak akan mengalir keluar ikut lubang tu malah akan menjadi bahaya jika lubang tersebut ditutup.



Gambar kat bawah ni pulak nak tunjuk bila kita bakar kek lapis. Redai tu untuk kita letak loyang jika bakar kek biasa atau biskut atau juga segala bun, roti dan kuih muih lain. Bawah redai tu pulak ada empat jalur batang paip kan? kat situlah apinya sebenarnya. Dengan meletakkan loyang disebelah bawah akan menjadikan api pada sebelah atas, ini penting untuk kek lapis dan juga kalau kita nak bagi permukaan kek biasa kita kering sedikit (perang).

Dan yang ini pulak adalah gambar oven dengan kedua-dua pintu sebelah atas dan bawah dibuka. Gambar ini menunjukkan pembakaran untuk kek lapis yang mana api disebelah atas dan loyang diletakkan di sebelah bawah. Dengan api ditengah-tengah begini, kita boleh bakar kek lapis disebelah bawah dan kek biasa, biskut, tart dan macam-macam lagi disebelah atas dengan api yang perlahan. Kalau besar barang yang sebelah atas tu hangus pulak. Kek lapis tu kat bawah tu tak ada problem.

Kalau masa bakar kek lapis dan kita besarkan api tapi kita tak concentrate sangat menjaga, kita boleh biarkan pintu oven ni terbuka. Kek akan tetap masak walaupun pintu oven tidak ditutup rapat. Ini keunikan membakar kek lapis.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails