Friday, June 11, 2010

Kek Marble Trio & Kek Lapis Tembikai Cheese

Ni gambar2 kek yang kak Ida (kakak aku) & Kak Yong (kwn kak ida) dari KL order...Kek lapis Tembikai, Lapis Cheese Tembikai & Trio marble Cake (Vanilla, Strawberry & coklat)...Tapi kek tembikai aku lupa nak amik gambar...tak pe...rupanya sama jer ngan aku buat sebelum nih...kek ni semua bersaiz 9 inci...
Keknya dah selamat sampai...kakak aku kata sedap...kali ni aku guna mixer heavy duty yang aku baru beli tu...tapi oven x dpt lagi nak guna oven besar...kena gak guna oven kecik tu...x leh kutuk...kang majuk lak oven kecik aku tu...byk berjasa tau...


kek marble tu aku buat dua adunan...sbb tu la leh tgk ngupa kat dlm...sama jer method aku buat...so, insyaallah coraknyer mesti sama gak...aku suka tekstur kek ni...lembut, moist, halus jer teksturnya sbb aku guna tepung hong kong...dh mcm tekstur kek lapis pun ada gak...kakak aku pun kata sedap...hehehe bukan ujub ye...tp alhamdulillah aku puas hati ngan hasil sndiri...sbb sblm ni dh berulang2 kali buat asyik fail jer...belajar dari pengalaman....tapi x puas hati pasai kek aku merekah...aku mmg sure pasal oven...oven aku kecik...hukhukhuk...



Note:
1. Nak dpt corak mcm ni kena bakar guna api bawah dulu selama 30minit. Lps tu baru la tukar kepada api atas-bawah & terus bakar hingga masak. Tutup permukaan kek ngan kertas aluminium foil supaya permukaan kek x hangus / gelap....jd leh la nmpk corak marble tu cantik jer...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails