Monday, June 14, 2010

Marble Chocolate Cheese Cake

Aku saja2 nak R&D kek marble coklat cheese lak...saja nak mencuba...aku tgk dari buku resepi Rabiah Amit, blog bro rozzan & resipi moist brownies yg pernah aku buat sblm ni & aku cuba olah....cam biasa aku akan belajar dari kesilapan....x silap x tahu..dh silap baru leh buat pembetulan....hasil kek dari segi rasa coklat, cheese & kemanisannya dah ok...kek coklatnya moist...tp yg x best cheese tu skit...patutnya aku kena gandakan cream cheese dari 250gm kepada 500gm....loyang lak sepatutnya kena pakai saiz yg lebih besar...aku pi guna loyang bulat 9"...dh ada baki...last2 aku masukkan dlm tupperware anggaran saiz (4x6x2.5) inci yg tahan panas, aku kukus...ok gak...lagi moist...

Yang tak puas hati, kenapa lapis cheese tu kat bawah ye...nk kena tya pakar nh...ada sapa2 leh tolon...hukhuk...x per len kali cuba lagi...tapi aku agak ler...mesti aku pukul adunan cheese x betul2 kembang...asal boleh jer...hehehe...atau pun adunan coklat terlalu cair...ntah la...nk kena CSI la plak...cam biasa, trus virus M datang...hehehe...

Ni resipi versi aku....bahan2 utk adunan cheese aku dh siap2 gandakan...jd len kali trus jer follow resepi nh...

Bahan-Bahannya:
Bahan Coklat:
300 gm mentega
250 g gula halus
4 biji telur gred A
2 cwn Tepung Hong Kong*
1 cwn Serbuk Koko*
2 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bikarbonat* (*digaul rata & diayak - ayak byk kali lg bagus)
4 sudu makan milo
1/2 tin kecil susu pekat manis (200gm)
375 ml susu segar (1 1/2 cawan)

Bahan Cheese:
500gm Cream cheese
125gm gula halus
3 biji telur
vanila/esen lemon

Cara Membuatnya:
1. Pukul mentega + gula hingga kembang & putih.

2. Masukkan telur satu persatu & pukul sampai sebati.

3. Kelajuan paling minimum, masukkan bahan ayak, milo & susu pekat. Putar hingga semua sebati.

4. Akhir sekali masukkan susu segar sedikit demi sedikit sambil putar hingga sebati.

5. Bahagi adunan kepada 2 bahagian. Bahagian atas & bawah.

6. Dalam bekas yang lain, pukul cheese + gula sampai jadi krim. Kemudian masukkan telur satu persatu + esen vanila & pukul hingga sebati.

7. Gris loyang & alaskan dgn kertas minyak. Pre-heat oven selama 10mins.

8. Tuang adunan coklat bahagian bawah & ratakan. Kemudian tuang semua adunan cheese & ratakan. Seterusnya tuang adunan coklat bahagian atas & ratakan.

9. Bakar pada suhu 160darjah celsius selama 60mins / hingga masak. Nak pastikan kek dah masak, caranya cucuk kek guna lidi sate...jika adunan tak melekat pada lidi (bersih jer), maksudnya kek dah masak.

10. Biarkan kek dalam tin selama 25 minit untuk mengekalkan kelembapannya. Kemudian sejukkan kek atas jaringan. Dah sejuk bolehla dipotong & dihidangkan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails