Wednesday, May 11, 2011

TALAM SEKOTENG PANDAN


TALAM SEKOTENG PANDAN
Resepi asal: Chef Asma
Olahan: Teratakdhia

LAPISAN BAWAH
50g sekoteng (rendam 1 jam, celur 5 min & toskan)
(Kalau x ada sekoteng blh guna sengkuang cina yg direndam dgn perwarna pink, itu kata Chef Asma)
*150g tepung beras
*250ml santan pekat
*450ml air
*1tbsp Tepung Hoen Kwee (putih)
*150g gula castor
*1tsp garam

CARANYA
Bancuh semua bahan yg bertanda (*) tapis & masak hingga naik wap - tutup api
Masukkan sekoteng (yg telah direbus tadi) dan kacau rata
Tuang ke dlm loyang & kukus selama 25 minit

LAPISAN ATAS
150g tepung gandum
300g gula halus
5/3/2 biji telur
250ml santan pekat
500ml air
1/2 tsp garam
1 ½ tsp pandan paste - sukatan bergantung pada kepekatan paste...
* kalu dapat buat pati pandan yg diblend sendiri lg bagus...

CARANYA
Bancuh semua bahan, tapis ke dlm periuk & masak hingga naik wap
Tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus selama 30 minit

* Guna Loyang 10x10x2 @3


Note:
1. Resepi asal guna perisa ros. Jadi hasilnya mcm dlm gambar kat bawah ni...

Gambar ihsan dari Kak Am (http://serojakitchen.blogspot.com)

2. Ini rupa sekoteng...puas cari kat JB x jumpa...kat ne ye ada jual di JB ni?...ni stok aku dapat dari chef asma...tp gmbar ni ihsan dari kak am...nak snap sndiri x sempat lak....hehehe...

7 comments:

Kak Am (Flora Heights) said...

mak haiii.. kretip betullah adik kita sorang ni..? habislah chef.. x dpt cari makan sb dah ada chef baru 'CHEF LINDA' ha..ha..
cantik jugak linda atas dia hijau..! apa2 pun boleh ya tak? kita yg buat dia...! heeeee...

Iza Akma said...

mungkin tersenyum bangga agaknya chef asma bila anak2 didiknya kreatif dan bijak mengolah...
btw, cantik lah linda bila topping atas pink tu ditukar jd pandan..akak pusing kl tak jumpa2 sekoteng..

darul_makmur@yahoo.com said...

Salam...nak tumpang promosi boleh tak...klik la sini...terima kasih...peace

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan... teruskan berbloging.. senang2 singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

Gee® said...

salam ziarah,
akak pon selalu refer resipi chef asma kalu bab2 menalam nih... sedap kan kuih ni... suke...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam kenal & ziarah Linda...
Nice blog :D

norlie said...

saya pun baru je buat...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails