Monday, November 23, 2009

KEK LAPIS TEMBIKAI



Resepi asal kek Lapis Water Melon Cheese aku amik dari Bro Rozzan. Tapi aku x taruk cheese, jadik ler Kek Lapis tembikai jer....
Ni 1st time aku buat kek lapis cara bakar...tawakal jer...jadi ke, x jadi ke, belakang kira...semangat ingin tahu camner nak buat mengatasi segala-galanya....Dugaan betul...baby meragam lak...mujur ler oven antik TD ader timer...tp terbabas gak....sepanjang melapis...aku dpt beberapa pengajaran, mcm nk belajar sekolah lak plak....hehehe...nak kena tanya orang yang experience nih kenapa kek aku jadi cam tu ye...nmpak gambar cam ok jer...Rasa sedap, moist...nyam..nyam...dah simpan dlm freezer, kuarkan mkn, lagik sedap...tu ler..bentuk jer x puas ati skit.

Pengajaran yg aku dapat:
1. Kek Lapis lekang skit - Mungkin terlalu lama bakar...entah ler..
2. Kek kurang gebu - Rasanya, maybe aku pukul adunan belum betul2 kembang benor...
3. Hati2 ketika masukkan warna - sepatutnya warna merah kena lebih skit...aku taruk kurang, jadiknyer lapis putih dh jadik 3 lapis...mujur aku perasan. Terus aku tambahkan....kasi merah terang skit.
4. Mixer - nak kena beli mixer outo (besau) nih...penat seeehhhhh pegang mixer tangan biasa tu...nk tunggu telur betul2 kembang...jenuh gah....takut gak putar telur lama2...takut melotop lak...mixer cap ayam....kihkihkih..

Bahan-bahan:
  • 10 biji Telur
  • 150gm Gula Halus
  • 200gm Tepung Hongkong
  • 1 sudu teh Ovallette
  • 100gm Horlicks
  • 450gm Mentega (Golden Churn)
  • 1 tin susu pekat (505gm)
  • 250gm Cream Cheese ( TD x taruk)
  • Chocolate Chips (utk tabur)

Cara-caranya:
1. Telur, gula, ovallette, tepung Hongkong & horlick dipukul kembang & pekat.

2. Mentega & susu dipukul hingga putih. (jika taruk cream cheese, pukul sama2 ngan mentega)

3. Satukan kedua-dua adunan dan gaul hingga sebati.

4. Bahagikan kepada 3 bahagian:

Nota TD:
- Asingkan adunan asal 15 sudu makan & warnakan hijau.
- Asingkan adunan asal 10 sudu makan & biarkan kepada warna asal.
- Baki adunan asal diwarnakan merah semuanya.

5. Bakar Lapisan pertama menggunakan api atas bawah pada suhu 180 darjah celcius selama 6-7 minit. Utk bakar lapisan seterusnya guna api atas shj (kedah grill).

6. Bakar setiap lapisan seperti berikut:
a) Warna hijau 3 lapis (setiap lapisan 5 sudu makan)
b) Warna putih/plain 2 lapis (setiap lapisan 5 sudu makan)
c) Warna merah, lapis & bakar sehingga habis (setiap lapisan taburkan dengan chocolate chips).

7. Slps lapisan terakhir dibakar, tukar kepada api atas bawah & bakar selama 15 minit lagi. Tutup permukaan kek dgn aluminium foil / tutup periuk, sbb nk elak permukaan kek hangus.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails