Saturday, December 5, 2009

KEK RAMBUTAN



Resepi asal: Mat Gebu (Carrot Pound Cake)
Cam biasa mesti ada skit perubahan. Aku nak mengabehkan jem rambutan, jadi aku buat ler kek rambutan. Dah masak, aku dapati jem rambutan banyak yang mendap kebawah...tapi rasanya sedap...lain dari yang lain...Panas2 lagi aku bawak ke rumah jiran kenduri, jamu kawan2 penanggah yang dok lepak2. Sebelum tu hujan lebat giler...kesian tetamu kenduri...Bila hujan lebat dah reda...lagi pun tamu dah x der, kami dok gebang2 ler...aku lak ngelat...nak wat camner, ader baby kecik kannnn...jadik tgk diorang wat keja jer laa....hehehehehe...

Bahan-bahannya:
125gm Mentega
1/4 cawan Gula Halus (asal 1/2 cawan, aku kurangkan sebab jem rambutan dah manis)
1/4 cawan Gula Perang
1 1/2 cawan Tepung Naik Sendiri
3 biji Telur Gred A
1 cawan Whipping Cream (boleh ganti susu cair)
1 camca teh Esen Vanilla
1 cawan Jem Rambutan

Cara-caranya:
1. Putar mentega bersama gula halus & gula perang hingga putih.
2. Masukkan telur satu persatu dan terus putar hingga kembang & gebu.
3. Masukkan esen vanilla.
4. Masukkan tepung berselang-seli dengan whipping cream hingga habis. Kacau rata.
5. Masukkan jem rambutan & gaul sebati.
6. Tuang dalam loyang (9x4x3.5)inci yang telah di gris & di alaskan dasarnya dengan kertas serap minyak. Bakar pada suhu 175 darjah celsius selama 1 jam / sehingga masak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails