Tuesday, December 22, 2009

KUIH LAPIS


Ini ntah kali keberapa aku buat....tapi yang ni mmg betui2 memuaskan hati...sebenarnya x cadang nk buat pun...tapi masa gi hospital bawa Mimie check-up pagi tadi, si Julia ternampak orang makan kuih ni...jadi dia dok ulang mintak, 'ibu belikan kuih 'pink'. Tp bukan x nak beli, aku sorang2 bawa keempat2 anak dara tuh, nk berasak2 beli kat cafe hospital lak tu...x kuasa haku...kang hilang lak budak2 ni dek d kipnap org..hukhukhuk...tambah lak si Mirrah x makn saman...nonong jer dia, ikut suka hati dia nk lari mana2...bukan boleh trlepas pandang...jenuh gak aku control...mujur Marissa x meragam...bagus la anak ibu nih...mcm paham lak kepayahan ibunya ari nih...Julia smpai kerumah dok mintak kuih pink...kalu x buat smpai keesok dia ulang mintak...Kesian lak...jadi aku masuk ler dapur bro Rozzan, godek2 resepi kat dalamnya...resepi dia senang, x yah sukat2 pakai cawan mcm aku dok buat sblm ni...tapi sorryyyy ye bro...aku ubah skit resepinya ikut bahan2 yang ader kat dalam dapur TD....kuantiti santan tu sebenarnya 400ml...tapi stok kat umah cuma ader 200ml jer (santan Harmoni kotak kecik)...jadi aku up kan kuantiti air...nk balancekan bahan...
BAHAN-BAHANNYA:
  • 150gm Tepung Beras
  • 30gm Tepung Gandum (asal tepung Hoon Kuew)
  • 1/4 sudu teh Garam
  • 200ml Santan (Santan kotak) *
  • 360ml air * (* disatukan)

Utk Sirapnya:

  • 180gm Gula Pasir
  • 150ml Air
  • 2 Helai Daun Pandan (disimpul)

Note TD :

Hasil bancuhan adunan tadi aku dapat dalam 4 1/2 cawan penyukat.
Setiap lapisan aku taruk 1/2 cawan++ (125ml++). Hasilnya, dapat 4 lapisan plain & 4 lapisan merah.
(cawan penyukat ni boleh beli dikedai bakeri or kat mana2 tmpt yg menjualnya. Kalu x jumpa gak, guna jer bekas dadih saiz kecil...saiz bekas dadih tu lebih kurang sama jer ngan saiz 1/2 cawan pengukur tu...)
Cara-caranya:
  1. Masak gula bersama air & daun pandan hingga gula larut & mendidih. Sejukkan.
  2. Satukan tepung beras & tepung gandum kedalam mangkuk.
  3. Tuangkan campuran air + santan sedikit demi sedikit. Kacau supaya tepung tidak berketul.
  4. Masukkan garam & kacau rata.
  5. Akhir sekali masukkan sirap. Kacau rata. Tapis jika perlu.
  6. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu dibiarkan warna asal & satu lagi diwarnakan merah. (pewarna merah bila dicampurkan dalam adunan, ia bertukar kepada pink sikit).
  7. Panaskan kukusan & masukkan loyang bulat 8" yang telah digris dengan minyak dan dibiarkan 4-5minit.
  8. Kemudian, tuangkan 1/2 cawan adunan plain kedalam loyang tadi. Kukus selama 5 minit (agak2 jer) / hingga lapisan masak. Setelah itu, tuangkan pula adunan merah & kukus lagi. Ulangi proses ini berselang-seli warna sehingga selesai 8 lapis kesemuanya.
  9. Setelah lapisan akhir masak, teruskan mengukus selama 12-15minit lagi. Biarkan kuih betul-betul sejuk sebelum memotongnya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails