Thursday, January 21, 2010

DONUT

Bangun pagi tadi, tetiba jer teringin nak wat donut...betul2 unplaned menu pagi....nasib baik resepinya ada dlm simpanan.....dengan kelam kabut nk siapkan Mimie utk g sekolah, aku cepat2 menguli....sempat juga Mimie bawa bekal skit & ngantor dia g kat tmpat berkumpul tuk naik bas kul 6.30am tadi.....resepi asal chef Li..tapi aku jumpa ni dari FP Mamazieza & FP Mamafami....tekstur mmg gebu & lembut....iya lol...guna byk bahan2 pelembut....ditambah lak uli dengan tangan dgn penuh kasih sayang....bertambah2 lembut donut aku nih....hikhikhik....sblm ni aku buat ikut resepi mak (tradisional) & resepi Kak Liza....hasilnya pun lembut gak....saja nak CSI resepi2 yg ada....hasil resepi nih, aku dapat ler 30 biji....jadi mari mencuba & kongsi hasilnya ye.......



Resepi asal : Chef Li
Bahan-bahannya:
500 gm Tepung Gandum
11 gm Yis Segera
25 gm Marjerin
40 gm Gula
1 biji telur (saiz kecil)
15 gm susu tepung
5 gm garam
5 gm bread softener
45 gm shortening
2.5 gm baking powder
200gm Air suam
1/3 sudu besar ovallate

Cara membuatnya:
1. Campurkan semua bahan kering & ovallate & gaul rata.
2. Masukkan telur & air & kacau sebati.
3. Masukkan shortening & marjerin.
4. Uli hingga adunan sebati & kenyal.
5. Rehatkan doh adunan 5 minit.
6. Canaikan doh setebal 1-1.5cm & terap ngan acuan donut. (tapi aku terap ngan cawan kecil & lubang tghnya plak, aku terap ngan sudu susu bdk2 ni yg aku dh modified....kes x der acuan kena lah kreatif skit.....ngeh...ngeh...).
7. Letak donut atas taburan tepung (elak melekat).
8. Biarkan donut naik 2 kali ganda.
9. Goreng dengan menggunakan api yg sederhana kecil.
10. Sejukkan sebelum salut ngan gula kastor (aku campur ngan gula halus...kes gula kastor x cukup).

Kalu nak mendingin beku donut:
Goreng sehingga masak putih kekuningan.
Bekukan donut supaya bentuk asalnya kekal.

2 comments:

Mrs Azuhaizat said...

hang memang kreatif la linda, anak2aku pun minat dgn donut tp aku rasa leceh tang nak terap sbb x dak acuan pastu guna cawan tp katlubang tengah tu yg leceh sikit, sat herot sat senget kiranya donut aku mmg x pernah lawa la..

Linda@DhiaZ said...

aku pun x der acuan...guna cwn gak...hg nk tau aku guna apa tuk terap lubang tgh tu...aku guna sudu penyukat susu tpg ank aku...aku potong tangkai dia...susah sgt hg x yah terap lubg tgh..biaq jadi bulat jer...lepaih tu hg deko ngan coklat cooking (biasa or brcolor) + tabur coklat rice / rainbow rice...cantikkan...bdk2 mesti suka...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails