Wednesday, January 20, 2010

SCONE

Dok selak2 maj SAJI trnampak lak resepi scone. Cam biasa ada skit olahan mengikut bahan2 yg ada kat dapur TD...apa pun on jer la...aku google dlm my resepi...nmpak tekstur sconenya mcm roti tapi yg aku buat ni mcm biskut...rangup & rapuh. Nak buat pun senang. sekejap jer dah siap...cm biasa uli guna tangan aku yg mahal ni ler (x der di pasaran tau)...hehehe.. Aku terap kecik2...sonang ank2 nk mkn...resepi asal, ada aku lampirkan sblm ini...tapi yg ini resepi dari olahan aku....tp ingat, kalu dh guna butter yg salted, jgn lak masukkan garam...kekadang aku ni jenis pelupa...pakai ikut jer apa yg resepi tulis...yg penting nk masak ikut resepi dari majalah, nk kena study dulu...cnfirm betul2 sukatan bahan yg masuk...nnt kang, lembik lak adunan....ingat pakai redah jer! belajar dari pengalaman...hehehe... tapi yg musykil skit pasai sukatan buttermilk dlm resepi majalah saji.....nk kena try nih....insyaallah.




SCONE COKLAT CIP
Bahan-bahannya:
280 gm tepung serba guna
60 gm gula kastor
1/2 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
110 gm mentega (* potong kecil/dadu & sejukkan)
1 sudu kecil esen vanilla
60 gm coklat cip
60ml Whipping Cream
1 biji kuning telur
1 sudu besar susu segar

Cara membuatnya:
1. Panaskan dahulu oven pada suhu 175-190 darjah celsius.
2. Satukan tepung, gula, serbuk penaik, soda bikarbonat & garam. Gaul rata.
3. Masukkan mentega, ramaskan mentega dgn campuran tadi sehingga ia berderai seperti serbuk roti.
4. Masukkan coklat cip & gaul rata lagi.
5. Tuangkan whipping cream & esen vanilla. Gaul sehingga ia menjadi doh.
6. Setelah itu taburkan tepung di atas papan canai. Uli doh sebanyak lima kali (canai & lipat, ulang smpai 5 kali). Canaikan doh setebal 2cm. Potong scone dgn pisau / terap dgn acuan. Tapi ingat scone hendaklah besar acuannya & ia tidak boleh menggunakan acuan sebesar biskut raya.
7. Setelah itu susun di atas dulang yang berlapik kertas surih.
8. Pukulkan telur dgn susu. Sapukan di atas permukaan scone.
9. Bakar sehingga 25 minit.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails