Wednesday, March 31, 2010

Keju Halal

Aku mmg hantu keju...tp yg peliknyer ank2 aku x suka lak...mungkin kecik2 lg...belum tau nikmat makan keju....jd aku mesti nk beli...tp semuanya yg dijual mesti import...confirm halal ka?...stlh puas menggoogle..aku jumpa satu blog...TQ K.Lina (Norzailina Nordin - penulis & chef yg trkenal). Meh ler kita kongsi info yg aku dpt ni...ia menghilangkan rasa was-was aku & mungkin rakan2. Ni aku cnp dari blog K.Lina...sebenarnya byk lagi info2 yg menarik kat dlm blog tu tp kwn2 kena ler baca sndiri ye...hehehe...


MEMILIH KEJU HALAL

Terdapat pelbagai jenis keju dijual di pasaraya. Jadi, bagaimana memilih yang HALAL?

* Pastikan ada logo Halal dari pengeluar di negara berkenaan. Contohnya, keju dari Australia mesti ada logo Australian Halal Board. Begitu juga keju dari France, New Zealand dll.

* Rennet - bahan yang digunakan bagi
menukar susu kepada pepejal keju. Biasanya ia diperbuat daripada bahagian dalaman perut binatang seperti lembu dsbnya. Jikalau lembu tidak disembelih mengikut keperluan agama Islam, bermakna ia tidak Halal dimakan. Kebanyakan keju dari Eropah menggunakan rennet daripada binatang.

Hanya pilih rennet:
- microbial rennet (diperbuat daripada microbes, termasuk fungi dan bakteria)
- non-animal rennet (diperbuat daripada bahan kimia lain atau sumber bukan binatang)
- vegetable rennet (diproses daripada sumber tumbuh-tumbuhan)

* Kini sudah ada keju yang tidak menggunakan rennet langsung tetapi melalui proses pemerapan (fermentation).

* Keju lembut (soft cheeses) seperti krim keju tidak menggunakan rennet dalam pembuatannya.

* Baca setiap paket keju yang dibeli kerana ia mungkin Halal dalam bentuk sebuku (block) tetapi tidak Halal dalam paket yang sudah diparut (ready grated).

* Keju dalam bentuk serbuk (kering) seperti Parmesan juga mungkin tidak Halal, jadi, berhati-hatilah selalu. Parmesan sering dihidangkan di restoran bersama Caesar Salad atau Spaghetti Bolognese.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails