Sunday, April 18, 2010

Birthday Dhia Mirrah Hanania - 3rd Years

Kek besday Mirrah yg aku buat...deco pun hentam jer...nasib bek jadi...rasa pun kalu ikut aku & ank2 dh mcm beli kat kedai bakery...cuma deco kelakar skit...jgn ketawa ye....sbb belajar sndiri...resepi buttercream pun aku google...kek nyer lak aku buat Moist Brownies...resepinyer dh pernah N3 sblm ni...mmg sedap...mcm kek coklat lembab...


Ni ler besday gurl...kejap jer dah masuk 3 thn...mudahan Mirrah menjadi ank yg solehah & berjaya dlm setiap bidang yg diceburi....aminnnnn...


Kek Besday...cantik tak?...ahakss...bleh ler tu...asal nampak menarik skit jer...kasi ank2 suka & hepy...(",)



Bunga dh mcm kuih samperit...kahkahkah....x pernah berguru....semuanyer belajar dr hasil google jer...


BUTTERCREAM ICING
Rujukkan asal disini....aku olah skit...ehhh mcm olah byk jer...nasib bek jadi....

Bahan-bahannya:
  • 1/2 cwn Krimwell
  • 1/4 cwn butter
  • 1/4 cwn shortening
  • 1/2 sk vanilla
  • 200gm Gula halus
  • 1 sb susu segar / susu cair
Cara-caranya:
  1. Campurkan krimwell, shortening and butter ke dalam bekas & putar. Tambah gula & vanilla, putar lagi. Perlahan2 masukkan gula & putarkan sehingga gebu & putih.
  2. Masukkan susu & putar sebati.
  3. Bahagilah adunan mengikut hiasan yang nak buat. Taruk warna ikut selera masing2.

Tips:
  • If you add too much milk or syrup, you can always add a little powdered sugar to thicken it up.
  • The original receipe put the corn syrup. I didn't put because no stock. Actualy, the corn syrup helps the icing flow better when piping or writing on a cake. The strings of icing are less likely to break as you move your hand along to write.
  • Using clear vanilla keeps the icing bright white.


Ni lak aku jumpa kat Myr disini...aku cnp terus utk rujukan aku kelak...len kali leh cuba...mcm senang jer...meh kita share sama2 ye..


BUTTERCREAM

Bahan-bahannya:
  • 2 cwn krimwell (boleh beli di kedai bhn2 kek, tapi klu takde..guna shortening @ lemak sayuran yg boleh dpt disemua pasaraya) beza dia krimwell ni bau dia harum ..shortening x de bau..
  • 1 cwn mentega
  • 450 gram icing sugar
  • 1 sk esen vanila
  • 1/2 cwn susu segar (klu tak de..guna susu cair)
  • pewarna (ikut citarasa nak buat warna apa)

Cara-cara

  1. Satukan krimwell (shortening pun ok) dan mentega. Putar dengan keljuan yang tinggi hingga gebu dan warna bertukar keputihan.
  2. Tambah gula icing sedikit2 dan putar lagi dgn kelajuan tinggi hingga gebu dan keputihan. habiskan gula icing. klu x suka manis sgt boleh kurangkan sikit je.
  3. tambah esen vanila. Putar lagi.
  4. Tambah susu segar (susu cair pun boleh) sedikit2(jgn habiskan). Putar lagi (5 min) pastikan gula icing dah sebati dgn jari. berhenti. asingkan 1/4 atau lebih bergantung kpd byk mana hiasan anda nk guna.
  5. Tuang baki susu sedikit2 hingga habis dan putar lagi utk topping keseluruhan kek. tambah pewarna yang diperlukan. utk kek pink saya tu saya letak 1 sk pewarna pink. Putar lagi hingga warna sebati.
  6. Untuk hiasan lain. ambil 1/4 putaran yang diasingkan tadi. bahagikan kpd beberapa bhgian. utk kek pink saya, saya bahagikan pada 3 bhg, light red (roses), green (daun) dan purple (utk tulisan)
  7. Ambil base icing utk keseluruhan kek, sapukan icing menggunakan pisau atau spatula yg sesuai.Utk topping yang lebih licin dan berkilat, slps selesai menyapukan dan meratakan icing keseluruh permukaan kek. Celup pisau atau spatula yg digunakan dgn air panas dan ratakan keseluruhan permukaan cream dgn cermat.
  8. Untuk hiasan di atas kek, gunakan nozel yang sesuai utk rose petal dan daun. Ikut kreativiti anda.Apa2 jua hiasan pun boleh..yg penting anda dan keluarga suka. tak perlu lagi pergi ke bakery utk tempah birthday kek..jimat duit..klau yg kreatif bole jana pndapatan sampingan.
  9. Selamat mencuba yer.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails