Thursday, April 15, 2010

Kek Gula hangus / Kek Sarang Lebah / Kek Sarang Semut

Bermacam2 nama diberi pada kek ni....Kek Gula hangus / Kek Sarang Lebah / Kek Sarang Semut...tak kisah nama apa pun...tapi yang pasti bahan yang digunakan sama & cara membuatnya mudah......
Kek ni la yg mula2 aku buat masa zaman sekolah dulu2. Selalunya aku guna minyak masak jer. Yang x bagusnya ia jadi terlalu berminyak....
Hasil google dari internet kebanyakkan menggunakan butter / marjerin yang dicairkan ke dalam gula hangus. Kali ni aku guna marjerin.....
Aku tengok org buat, ada yang peram sampai 3-4 jam. Tapi aku lak selalunya lepas adun, peram pun x sampai pun 30minit, terus jer masak ( bakar / kukus) sbb tok guru dah ajar camtu...alhamdulillah jadi gak sarangnya....Susah nak explain...kali ni aku cuba peram lama skit & ni ler hasilnya...sama jer...hehehe..



Bahan-Bahannya:
1 cwn gula pasir
1 cwn air panas
2 sudu besar marjerin
5 biji telur (gred B)
1 cwn susu pekat
1 cwn tepung gandum
2 sudu teh Soda bikarbonat
1/2 sudu teh esen vanilla

Cara Membuatnya:
1. Masak gula dlm periuk kecil dengan menggunakan api kecil sehingga semua gula cair & menjadi perang. Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil kacau hingga gula menjadi cair ( berhati-hati sebab akan ada percikan gula hangus ).

2. Padamkan api dan masukkan marjerin. Kacau hingga ia larut. Angkat dan sejukkan.

3. Pukul telur hingga kembang. Kemudian masukkan susu pekat & pukul lagi hingga sebati.

4. Masukkan tepung + soda bikarbonat ( tlh diayak) sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga sebati.

5. Akhir sekali, masukkan air gula hangus (yg disejukkan) & esen vanilla & gaul adunan supaya sebati semuanya.

6. Peramkan adunan 2-3 jam.

7. Tuangkan adunan ke dalam acuan yang digris & dialaskan dasarnya dengan kertas serap minyak.

7. Bakar selama 45 minit -1 jam pada suhu 180 darjah Celsius (bergantung kepada oven masing2)


Note:
1. Guna ler cwn / gelas yang sama utk menyukat semua bahan.
2. Hasilnya kurang berminyak mcm aku dok buat sebelum ni....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails