Tuesday, May 4, 2010

Kek Lapis Coklat Lembab

Resipi derhaka skit...minta maap ye AlongRoz...Nk resipi asal kat sini ye... kek ni mmg lembab & rasa sedap...mewah ngan bahan2...jadi rasanya pelbagai...rasa coklat, lemak, susu, manis & wangi...tp manis sangat la plak...mungkin len kali kalu aku buat, kena kurangkan gula sbb bhn2 yang digunakan mmg dh sedia asalnya manis...ank2 lak, kalu kek ada coklat mmg laju skit...siap memuji...puji ada makna tu...iye la...aku nih kan ibu yg garang & tegas...nk amik hati la kot...hehehe...
Kalu tgk hasil dari empunya resepi, dia buat lapisan plain dulu dibawah, coklat semua ditgh & plain semula dilapisan atas...
tp aku plak buat selang seli seperti dalam gambar...tp 2 lapisan awal aku taruk plain & 2 lapisan akhir pun plain...sbb awalnya, rancang nk ikut cara empunya resepi...tp tetiba tukar lak...sbb tu la adunan plain lebih...
Ni resipi aku olah skit jer...x jauh menyimpang dari asal...

Kek Lapis Coklat Lembab

Bahan-Bahannya:
  • 250gm Mentega (Golden Churn)
  • 250gm Lepa Sapu (Farmcow)
  • 180gm Gula Kastor
  • 12 biji Telur (Gred B)
  • 250gm Susu Pekat
  • 140ml Santan Pekat Harmuni
  • 200gm Sekaya
  • 200gm Horlicks
  • 260gm Tepung Hong Kong
  • 100gm Milo
  • 300gm Coklat Masakan - cairkan
  • 1 sudu besar ovallete

Cara Membuatnya:
1. Pukul mentega, gula & ovalette sehingga kembang & putih. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul. Masukkan susu, santan, sekaya, horlicks & tepung HK sambil dipukul hingga sebati.

2. Bahagi adunan kepada 2 bahagian.
- bahagian 1 dicampurkan milo & coklat yg tlh dicairkan. Gaul sebati.
- Bahagian ke-2 dibiarkan warna asal.

3. Hasil pembahagian adunan aku dapat 5 lapis coklat & 8 lapis plain. Ni pun sebab plan awal nk ikut resipi asal (bahagi adunan kpd 3 bahagian)...tp last minit aku tukar nk wat selang seli....hasilnya mcm dlm gambar la...

4. Pre-heat oven. Gris loyang & alaskan dgn kertas minyak.

5. Aku lapiskan seperti ini:

- lapisan plain
- lapisan plain
- lapisan coklat & plain berselang seli.
- lapisan plain
- lapisan plain

6. Selepas bakar lapisan terakhir, keluarkan loyang. Tutup permukaan kek dengan kertas aluminium foil & teruskan pembakaran selama 15 minit.

7. Setelah masak, tanggalkan kertas aluminium foil & biarkan kek sejuk di dalam loyang barulah dipotong.



Note:
1. Aku guna loyang (9x9) inci...utk setiap lapisan aku taruk 1 cwn .

2. Kek ni rasa terlalu manis...jadi kena kurangkan gula...sebabnya bahan2 yg digunakan sedia asalnya manis.

3. Mmg lembut, moist & sedap....lagi sedap bila disejukkan. Nk potong pun mudah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails