Friday, May 7, 2010

Kek Lapis Tembikai

Kek ni ditempah oleh member aku (Faezah) dari Sungai Petani, Kedah. Dia order saiz (7x7) inci. Tapi aku buat saiz (8x8) inci. Dapat ler aku potong & lihat qhupa kat dalam...alhamdulillah menjadi...

Asalnya aku pernah buat...resepi dari Bro-Rozzan...tapi saja aku nk guna resepi org lain plak...rujukan resipi asalnya disini...tapi aku dah olah resepinya ikut cara aku....maaf & tima kasih pada empunya resepi...zheinysha@myr...sedap & moist...ikut tekak aku, terlalu manis plak...hubby kata ok...tapi yang membeli blum kasi kritikan lagi...iyela, kek yang dipos rasanya blum sampai lagi pada tuannya...



Kek Lapis Tembikai

Bahan-bahannya:
Bahan A:
12 biji telur (Gred B)
200gm Gula halus
250gm tepung Hong Kong
170gm Serikaya (tin kecil)
50gm serbuk santan
50gm Horlicks
1 sk esen vanilla
1 sm ovallate

Bahan B:

454gm Butter Golden Churn
400gm Susu pekat manis

Bahan C:
Chocolate chip @ kismis hitam secukupnya
pewarna merah
pewarna hijau

Cara Membuatnya:
1. Pukul bahan B hingga putih & berkrim. Ketepikan adunan B.

2. Pukul telur, gula, ovallate & esen vanilla supaya telur berbuih sedikit. Kemudian masukkan tepung HK & pukul dengan kelajuan tinggi sehingga adunan menjadi putih & berkrim.

3. Masukkan serbuk santan, serikaya & horlicks. Pukul sehingga semuanya sebati. Siap adunan A, masukkan kedalam bekas yang lebih besar.

4. Campurkan adunan A & adunan B. Gaul dengan menggunakan senduk sehingga semuanya sebati.

5. Bahagi adunan kepada 3 bahagian supaya dapat hasilkan:
- 3 lapis hijau
- 2 lapis kuning (plain)
- lapis selebihnya merah.

6. Bakar warna hijau dahulu, diikuti plain & diikuti warna merah sehingga habis.

7. Utk setiap lapisan merah, taburkan chocolate chip.

Note:
1. Guna loyang (8x8) inci
2. Hasil kek ni agak manis...jadi boleh kurangkan gula kepada 150gm.
3. Untuk setiap lapis taruk 2/3 cawan adunan (6 sudu makan).

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails